Keola produceert 60.000 e-bikes per jaar

Nieuwe designs de weg op met een vernieuwd salesteam.

Amersfoort, 11 oktober 2018

Europese anti-dumping maatregelen spelen Nederlandse E-bike-fabrikant in de kaart

Keola produceert 60.000 e-bikes per jaar

Met het openen van een tweede productielijn in haar fabriek in Roosendaal verdubbelt e-bike producent Keola haar capaciteit van 30.000 naar 60.000 e-bikes per jaar. ‘Twee jaar geleden zijn we begonnen met het opzetten van onze nieuwe e-bikefabriek in Nederland. We zijn er namelijk van overtuigd dat we prima kunnen concurreren met lagelonenlanden op het gebied van de productie van premium e-bikes door de efficiëntie hoog te houden. Door de voorgenomen anti-dumping maatregelen hebben wij versneld de voordelen kunnen pakken van de strategische lijn die wij twee jaar eerder hebben ingezet. Met name grote OEM-klanten staan bij ons in de rij’, zegt Technisch Manager Hans van den Bogaart.

Sinds afgelopen maart, toen de eerste productielijn in gebruik werd gesteld, is de productie gestaag gegroeid. ‘De fabricage van een e-bike is complex, omdat hij voor 60% uit elektronica bestaat. Het is daarom echt belangrijk om het productieproces zorgvuldig in te richten en weldoordacht uit te breiden. Keola-produceert-60.000-e-bikes-per-jaarDat is ons gelukt. Met de opening van de tweede lijn zetten we nu de volgende stap.’ Omgerekend produceert Keola momenteel maar liefst 150 e-bikes per dag. ‘Dat is jaarlijks per werknemer meer dan 1.000 exemplaren. Al zijn de arbeidskosten in Nederland hoog, toch kunnen wij, vooral dankzij slimme werkprocessen, efficiënt en tegen scherpe tarieven produceren.’

Korte lijnen
Roosendaal blijkt voor de vervaardiging van E-bikes een gouden greep, stelt Van den Bogaart. ‘De stad ligt dichtbij de havens van Rotterdam en Antwerpen. Bovendien zijn de lijnen naar onze fietsontwikkelaars, klanten en leveranciers kort, waardoor de communicatie razendsnel verloopt. Ook wonen hier veel goed opgeleide, technische mensen en steunt de lokale overheid ons met adviezen en contacten. Kortom, volop mogelijkheden om ons uiteindelijke doel daadwerkelijk te realiseren: een florerende, grote e-bike industrie in Zuid-Nederland.’

Maatschappelijk betrokken
Daarbij speelt ook maatschappelijke betrokkenheid een belangrijke rol in het ondernemerschap van Keola. ‘We willen niet alleen via onze e-bikes een bijdrage leveren aan de (milieuvriendelijke) samenleving, als werkgever streven we eenzelfde doel na. Veel van onze medewerkers hebben een afstand tot de arbeidsmarkt. Wij willen deze groep een kans geven om een opleiding te volgen en een vak te leren. De aard van het werk in de fabriek, met veel repeterende en eenvoudige werkzaamheden, leent zich daar prima voor. We hebben hiertoe nauw contact met Leerwerkbedrijf WVS Roosendaal.’

Over Keola
Keola is een R&D gedreven e-bikeontwikkelaar en producent in Nederland. Anders dan de gemiddelde e-bikeproducenten in de wereld, ontwikkelt Keola e-bikes van A tot Z. Zo heeft Keola een flinke basis aan R&D projecten met betrekking tot de e-componenten van e-bikes. Naast een getalenteerd design team in Amersfoort, beschikt Keola over een sterk purchase- en QC team in het Verre Oosten. Keola is een uniek e-bikebedrijf met een combinatie van Europees fiets-DNA, controle op de supply chain in het Verre Oosten en een sterke R&D focus.

Hans van den Bogaart

Meer van Keola