Manutan – Stressgerelateerde klachten worden onderschat

Den Dolder,  6 november 2017

Onderzoek Manutan: 42% werknemers wil verbod op bereikbaarheid buiten werktijd

Stressgerelateerde klachten worden onderschat

Bijna 60% van de werknemers in Nederland vindt dat er meer aandacht besteed zou moeten worden aan het voorkomen van stressgerelateerde klachten op het werk, zo blijkt uit onderzoek van Manutan*. Ruim 40% vindt zelfs dat wettelijk vastgelegd moet worden dat je buiten werktijd niet bereikbaar hoeft te zijn voor je werkgever. “Ook dat is duurzaamheid”, zegt Lydia Rongen, HR Manager bij Manutan. “Let erop dat werknemers echt gewaardeerd worden en zorg dat ze thuis hun werk kunnen loslaten.”

Privé niet geconfronteerd worden met het werk
Gevraagd naar duurzaamheid op het werk, denken werknemers in Nederland weliswaar allereerst aan het scheiden van afval en energiebesparing, maar direct daarna komt ‘duurzame inzetbaarheid werknemers’. Werk dat voldoening geeft, waardering krijgen en op tijd afstand mogen nemen, spelen daarbij een belangrijke rol. Zo’n 40 procent van de ondervraagden wil thuis helemaal niets met het werk te maken hebben en ziet het liefst een wettelijk verbod op bereikbaarheid via e-mail of telefoon buiten werktijd.

Juist wel behoefte aan sociaal contact met collega’s
Sociaal contact met collega’s buiten werktijd is echter heel iets anders, volgens Lydia Rongen. “Collega’s die elkaar ook buiten de werkomgeving zien, praten samen makkelijker over werkdruk. Uit het onderzoek blijkt dat veel collega’s het lastig vinden om stress en een te hoge werkdruk onderling te bespreken. Ruim een derde van de ondervraagden heeft geen idee hoe daarover bij collega’s of leidinggevenden te beginnen. Alarmerend!”, aldus Lydia.

Een gevoel van stress wordt vooral veroorzaakt door het niet aan kunnen geven van  grenzen en te weinig waardering op het werk. Een derde van de werknemers vindt ook dat bijvoorbeeld zieke collega’s te weinig aandacht krijgen. Lydia Rongen: “Sociale omgang en voldoende waardering zijn heel belangrijk voor werknemers. Een goede werksfeer vermindert het ziekteverzuim en verbetert de productiviteit.”

Frisse kijk werkgevers nodig
“We zijn allemaal gewend geraakt aan een bepaalde manier van werken, waarbij werktijden vaak vervagen. 35% van het personeel checkt bijvoorbeeld thuis zijn zakelijke mails. Blijkbaar wordt niet iedereen daar gelukkig van”, aldus Lydia. “Waar het om gaat, is dat werkgevers met een frisse blik naar dit soort zaken kijken. Bij Manutan investeren we veel in het welzijn van onze mensen, in onze blogs lees je daar meer over. Goede zorg voor je werknemers is immers ook duurzaamheid.”

Opvallende uitkomsten
58% wil meer aandacht aan het voorkomen van stressgerelateerde klachten
42% vindt dat wettelijk vastgelegd moet worden dat je buiten werktijd niet bereikbaar hoeft te zijn voor je werkgever
39% wil thuis niets met zijn werk te maken hebben
35% checkt thuis en in het weekend zijn zakelijke e-mail
21% checkt in de vakantie zijn zakelijke e-mail

*) Onderzoek in opdracht van Manutan onder 862 Nederlanders, werkend in alle sectoren, met name in loondienst. De helft werkt bij een bedrijf met 200 of meer werknemers en bijna driekwart op kantoor.

Over Manutan
Manutan, in 1946 opgericht onder de naam Overtoom, is in Nederland en België de grootste leverancier van artikelen voor kantoor, magazijn, werkplaats en terrein. Via catalogi, het contactcenter en de website worden meer dan 80.000 artikelen geleverd. Van intern transport & opslag tot gereedschappen en veiligheid. Ook levert Manutan advies en diensten in complete projectinrichtingen van o.a. magazijn en kantoorruimte, export service en efficiënte inkoopsystemen.

Manutan is onderdeel van de internationale Manutan Group, Europees marktleider op het gebied van bedrijfsbenodigdheden. De groep bestaat uit 25 dochtermaatschappijen in 18 Europese landen. Met ruim 2.000 medewerkers en ruim 200.000 verschillende artikelen worden meer dan 1.000.000 klanten bediend.

De visie van de Manutan Group kenmerkt zich onder andere door het aangaan van warme, oprechte en persoonlijke relaties met klanten. ‘Ondernemen voor een betere wereld’ is het motto.

www.manutan.nl en http://www.manutan.nl/blog/bewust-bezig/onderzoek-manutan-42-werknemers-wil-verbod-op-bereikbaarheid-buiten-werktijd/

Meer van Manutan

Manutan website