Manutan – Niet kopen maar delen

Den Dolder,  3 oktober  2017

Onderzoek Manutan: deeleconomie op werkvloer heel normaal

Niet kopen maar delen

De deeleconomie heeft zowel op kantoor als op de werkvloer zijn weg gevonden, zo blijkt uit onderzoek* van Manutan. Voordat we iets aanschaffen, kijken we eerst of we het artikel van collega’s kunnen lenen. Een positieve en duurzame ontwikkeling. Onderling delen tussen afdelingen, vestigingen of zelfs andere bedrijven gebeurt jammer genoeg nog maar weinig. Ook gooit de gemiddelde werknemer in Nederland kapotte gebruiksartikelen vaak weg zonder te kijken of  het nog te repareren is. Voor bedrijven valt hier winst te behalen.

Inkoper gaat voor kwaliteit met een lange levensduur
Kleine kantoormaterialen (nietmachines, perforators) worden in 90% van de bedrijven gedeeld, zo blijkt uit het onderzoek. Ook klein gereedschap gaat op de werkvloer veelal van hand tot hand. Inkopers zeggen dan ook bovenal voor kwaliteit te kiezen als er iets vervangen moet worden; ze letten daarbij minder op de prijs. Producten moeten lang meegaan en door veel mensen gebruikt kunnen worden.Als iets stukgaat, gaan bedrijven daar heel verschillend mee om. Waar 38% van de ondervraagden het product meteen weggooit, probeert eenzelfde percentage het juist te repareren.

Aandachtspunt bij inkoop
“Je kunt bij aanschaf natuurlijk al rekening houden met de mogelijkheid tot reparatie”, zegt Stephane Arkenbout, Commercieel Directeur bij Manutan. “Vanzelfsprekend maakt het daarbij uit of het gaat om een perforator van een paar tientjes of een boormachine van honderden euro’s. De investering van een reparatie weegt immers niet altijd op tegen de opbrengst. Het loont dan ook de moeite om vooraf na te gaan of een aankoop zich leent voor reparatie. Bij Manutan adviseren we bedrijven daarover. Soms gaat het om een simpel onderdeel dat los na te bestellen is.”

Duurzaamheid leeft
Uit het onderzoek blijkt dat duurzaamheid leeft. Thuis nog veel meer dan op de werkvloer. Bedrijven die hier op inspelen, kunnen daarom snel stappen maken. “Als je defecte producten centraal inzamelt en niet direct weggooit, voorkom je onnodige verspilling en geef je ze wellicht een langere levensduur”, aldus Arkenbout.

Opvallende uitkomsten
90% deelt zijn kantoormateriaal en gereedschap op het werk
59% kiest bij aanschaf van nieuw materiaal voor kwaliteit, 32% voor de laagste prijs
38% gooit defecte spullen onmiddellijk weg
37% repareert vaak defecte spullen
Slechts 18% kiest voor artikelen met een duurzaamheidslabel

*) Onderzoek in opdracht van Manutan onder 862 Nederlanders, werkend in alle sectoren, met name in loondienst. De helft werkt bij een bedrijf met 200 of meer werknemers en bijna driekwart op kantoor.

Over Manutan
Manutan, in 1946 opgericht onder de naam Overtoom, is in Nederland en België de grootste leverancier van artikelen voor kantoor, magazijn, werkplaats en terrein. Via catalogi, het contactcenter en de website worden meer dan 80.000 artikelen geleverd. Van intern transport & opslag tot gereedschappen en veiligheid. Ook levert Manutan advies en diensten in complete projectinrichtingen van o.a. magazijn en kantoorruimte, export service en efficiënte inkoopsystemen.

Manutan is onderdeel van de internationale Manutan Group, Europees marktleider op het gebied van bedrijfsbenodigdheden. De groep bestaat uit 25 dochtermaatschappijen in 18 Europese landen. Met ruim 2.000 medewerkers en ruim 200.000 verschillende artikelen worden meer dan 1.000.000 klanten bediend. De visie van de Manutan Group kenmerkt zich onder andere door het aangaan van warme, oprechte en persoonlijke relaties met klanten. ‘Ondernemen voor een betere wereld’ is het motto.
www.manutan.nl en www.manutan.nl/blog

Meer van Manutan