
Steeds als we met een nieuwe klant een interview met een journalist willen voorbereiden, horen we: “Dat is niet nodig!”
“Ik weet echt zoveel van ons bedrijf, ik kan al zijn vragen beantwoorden”, reageert de woordvoerder, vaak een MT-lid. Ik vraag dan of hij/zij ooit eerder een interview heeft gegeven. Bij een bevestigend antwoord, vervolg ik: “Heb je toen ook weleens een conceptartikel ter beoordeling ontvangen, dat je het liefst helemaal wilde herschrijven?” Maar al te vaak is het antwoord een volmondig: “Ja, nou en of!”
Het kan dan best confronterend zijn om te horen dat dit waarschijnlijk helemaal niet aan de slechte schrijfstijl of intelligentie van de journalist ligt. Veelal is de woordvoerder zelf niet al te helder geweest.
“Wil je dit keer wél meteen een goed conceptartikel? Laten we dan een testje doen. Vertel in twee minuten het belangrijkste over je bedrijf”, stel ik daarop voor.
De elevator pitch! Meestal komt het verhaal er óf in horten en stoten uit, óf het is een commerciële presentatie die uit het hoofd geleerd lijkt en mij als journalist volstrekt niet boeit. Twee minuten blijken ineens ook heel erg kort.
In een wat langere sessie geef ik hem meer ruimte. In mijn rol van journalist neem ik nu de leiding en vuur allerlei vragen op hem af. Hij merkt dan al snel dat hij niet op alle, en soms vervelende, vragen een goed antwoord paraat heeft. Allengs wordt duidelijk dat de belangrijkste punten waarvoor we het interview hebben gepitcht en gearrangeerd, niet aan de orde zijn gekomen.
“Maar jij stelde ineens allerlei irrelevante vragen waarop ik moest antwoorden!”, hoor ik dan. Een veelzeggende stilte is daarop mijn antwoord.
De noodzaak van een gedegen voorbereiding op een interview met een journalist en een grondige aanpak van het te vertellen verhaal, waarin de kernpunten nooit onderbelicht blijven, dringt dan door. Tevens komt het besef dat een heldere structuur en ook de lezer niet uit het oog verloren mogen worden.
“Wat ben ik blij met deze training!”, hoor ik altijd wanneer al die punten in een intensieve mediatraining van een paar uur aan de orde komen.
Zelfs de meest moeilijke interviews gaan daarna een stuk makkelijker. Met een aanmerkelijk beter resultaat!