
Social media influencers zijn zeker niet nieuw. Door de groei van platforms als Instagram en Snapchat wordt het fenomeen blogger bijna ‘old school’. En waarom zou je nog gebruikmaken van een programma als WordPress, dat continu bijgewerkt moet worden en waar je alleen berichten op kunt plaatsen, na het invullen en doorlopen van heel veel velden… Je bereikt je omgeving toch veel makkelijker en sneller met het posten van alleen een foto met bijschrift of een tweet, toch?. Wat te denken van alle bekende stemmen die, via de traditionele kanalen als radio en tv, veel verschillende merken en producten aanprijzen? Daar prikken consumenten inmiddels echt wel doorheen. Ze willen oprechte, authentieke informatie over merken, producten en meer van dat soort zaken.
En dan komen we uit bij de social media influencer. Deze influencers vormen inmiddels een onmisbaar element in succesvolle pr op social media en bij marketingcampagnes. Alles en iedereen, van een groot bekend merk tot een winkel met één locatie in een groeiende stad als Almere, maakt gebruik van influencers. Om aandacht te genereren voor hun merk, product en missie. Vanwege die groei moeten pr-professionals meer dan ooit leren deze influencers te begrijpen en met ze samenwerken.
Top-influencers met grote aantallen volgers kunnen veel geld vragen voor hun posts. Veel merken zijn ook bereid dat te betalen om hun publiek te bereiken. Je kunt je echter afvragen of het wel zo effectief is om duizenden euro’s te investeren in één enkele Instagram-post. Hoe duurder, hoe beter is niet altijd waar.
Studies hebben aangetoond dat de betrokkenheid van een influencer niet altijd automatisch meegroeit met de toename van het aantal volgers. Recent onderzoek toont aan dat een influencer met een kleinere, maar meer loyale aanhang, een betere weg is voor marketeers om hun doelgroep te bereiken. Een persoon met 1.000 tot 5.000 volgers heeft tegenwoordig veel macht. We noemen ze ‘micro-influencers’.
Waarom werken micro-influencers?
Om te beginnen zien volgers hen meer als een goede vriend die ze vertrouwen en geloven. In tegenstelling tot bedrijven of ‘grote’ bloggers die voor hun gevoel enkel producten pushen. Hoewel je post wellicht door meer mensen wordt gezien bij het inzetten van grote namen met miljoenen volgers, bereik je daarmee mogelijk toch niet alle mensen binnen jouw doelgroep. Posts van micro-influencers die bekend zijn met jouw branche of niche, worden eerder opgemerkt door het publiek waar jij je op richt. Volgers van influencers die posts over bijvoorbeeld een nicheonderwerp als tuinieren plaatsen, geven om hun tuin en blijven graag op de hoogte van alle informatie hierover, ook via een influencer zonder (inter)nationale naam en faam.
Nog niet overtuigd?
Dan volgen hier nog enkele specifieke redenen waarom micro-influencers er meer dan ooit toe doen:
Micro-influencers tonen meer betrokkenheid
Omdat micro-influencers persoonlijk betrokken zijn bij het onderwerp, worden ze door hun volgers gezien als een betrouwbare bron voor informatie. Volgens een recent onderzoek van Experticity chatten micro-influencers ook veel meer dan de gemiddelde Instagram-gebruiker. De verklaring hiervoor is ook nu weer dat ze gepassioneerd en goed geïnformeerd zijn over hun specifieke interessegebied en dat ze die kennis en passie graag delen.
Micro-influencers hebben een meer doelgericht publiek
Stel dat een sneakermerk als Adidas samenwerking zoekt met een ‘hotshot’ met miljoenen volgers, dan bereikt hij daarmee gegarandeerd een enorm aantal mensen. Maar hoeveel zijn er ook daadwerkelijk geïnteresseerd in sneakers? Kies je in plaats daarvan voor een blogger met een veel kleiner publiek, maar wel allemaal geïnteresseerd in sneakers, dan is je bereik uiteindelijk vaak veel groter. En kies je meer van die op sneakers gerichte bloggers, dan bereik je misschien nog wel méér mensen dan bij de post van die ene grote ster. Aandacht op social media via een mega ster kan prima werken, maar met micro-influencers werkt het vaak beter. Juist door hun kleine, maar doelgerichte publiek.
Micro-influencers zijn kosteneffectiever
Hier hoef je niet lang over na te denken. Beroemdheden of influencers met miljoenen volgers vragen heel veel geld voor het promoten van een product of merk op hun social media. Een micro-influencer daarentegen zal hooguit een paar honderd euro vragen voor een bericht. Oké, je moet dan wel met meer dan één micro-influencer werken, maar zelfs als je een groep van 10-20 micro-influencers inschakelt, kost het je minder dan wanneer je al je pijlen richt op een beroemdheid. Die vraagt vaak tienduizenden euro’s voor slechts één of enkele posts. Bovendien staan micro-influencers veel meer open voor het ontvangen van gratis producten in plaats van een geldelijke compensatie.
Micro-influencers zijn authentiek
Micro-influencers zijn echt, wat inhoudt dat hun verhaal en taal ook echt zijn. Ze posten hun eigen verhalen en mening, reageren zelf op feedback en handelen authentieker dan een ‘ster-influencer’. Die laatste heeft vaak een social-mediamanager in dienst, die zijn of haar pagina’s beheert. Juist omdat micro-influencers oprecht en betrouwbaar zijn, voelen hun volgers eerder de neiging om het door hen genoemde product of merk beter te leren kennen. Ze klikken ook sneller op een link in het bericht.
Met al deze kennis zou het heel goed kunnen dat je bij een volgende campagne enkele micro-influencers inschakelt om jouw doelgroep te informeren over je merk of product. Hij of zij vormde eerder misschien wel net die ene ontbrekende schakel in je campagne. Wij zetten onze kennis en netwerk graag voor je in bij het vinden van de juiste micro-influencer.
Wil je reageren op deze blog? Graag. Mail je feedback naar: coen@evidentpr.nl
Coen Staal