WAT JE MAG VERWACHTEN VAN EEN PR-CAMPAGNE?

dfb63d_959114634a784e708c345e739e3fe56d~mv2

Het primaire doel van pr is altijd geweest om relaties te ontwikkelen. Om mensen, organisaties en bedrijven te verbinden met hun omgeving en klanten. Wat daarbij in de loop der tijd is veranderd, enorm is toegenomen ook, zijn de vele manieren waarop merken hun doelgroepen kunnen bereiken. Daardoor zijn pr-campagnes steeds omvangrijker en tegenwoordig altijd ‘omni-channel’.

Voor elk merk is het aangaan van een relatie met je publiek cruciaal, ongeacht je branche of je omzet. Je moet ge’connect’ zijn! Ook al kunnen de doelen van een pr-campagne variëren, afhankelijk van de behoeften van je merk, de focus ligt altijd op de connectie tussen merk en publiek. Verbinden doe je door te informeren, nieuw perspectief te bieden, percepties te veranderen en ook door je publiek te vermaken. Daarbij mag het nooit uitsluitend eenrichtingverkeer zijn, zoals bij reclame veelal gebruikelijk is. Dialoog stimuleren en aangaan is juist bij relaties, dus bij pr, erg belangrijk.

Zonder doel geen richting
Voor elke pr-campagne is het belangrijk om een duidelijk doel te formuleren. Waarop ligt de focus? Wie is je doelgroep? Wie zijn je belangrijkste stakeholders? Welke kanalen zijn het meest geschikt om je boodschap over te brengen? Het grootste misverstand bij pr is, dat het te doen is om plaatsingen van berichten in de media. Want dan begint het communiceren eigenlijk pas! Want als een betrouwbaar online platform of een vakblad wat over jouw bedrijf of product zegt, is dat heel goed te gebruiken in andere media. Op je eigen website uiteraard. Of op LinkedIn bijvoorbeeld. Maar dan niet alleen op de bedrijfspagina, maar ook gedeeld, met juist commentaar, op alle LinkedIn pagina’s van de medewerkers van sales, marketing en binnendienst. Of in je eigen nieuwsbrief. Pas bij het inzetten van die ene plaatsing (en hopelijk zijn het er veel meer) in meerdere kanalen, kun je je einddoel: verbetering van de relatie met je doelgroep, bereiken

Het spreekt dan ook voor zich dat de resultaten van een op deze wijze opgezette integrale pr-campagne veel verder reiken dan bij een eenmalig evenement, hoe goed georganiseerd ook, of bij alleen de verzending van een persbericht. Goede public relations kan de publieke opinie over jouw merk op langere termijn overtuigend veranderen.

We noemen een pr-campagne effectief wanneer we erin geslaagd zijn om niet alleen de relatie tussen het merk en de doelgroep te beïnvloeden, te veranderen en te verbeteren, maar ook de communicatie met werknemers, klanten, journalisten, beïnvloeders en experts. Het is een continu proces om je communicatie te verbeteren, zodat die een steeds groter bereik heeft.

Ten slotte is het belangrijk om te bepalen hoe de effectiviteit van de campagne kan worden gemeten. Meting is een integraal onderdeel van de campagne zelf. Daarbij moet niet worden vergeten dat meten geld kost. Dus, het is goed om pr-bureaus erom te vragen. En reserveer daarvoor een bedrag in het ​​budget, zodat de meting correct kan worden uitgevoerd.

Wil je reageren op deze blog? Graag! Mail je feedback naar coen@evidentpr.nl

Coen Staal

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.