Manutan – Het blijft onveilig op de werkvloer

Struikelen, uitglijden en misstappen bovenaan de top 5 van bedrijfsongevallen

Den Dolder, 4 april 2018

Struikelen, uitglijden en misstappen bovenaan de top 5 van bedrijfsongevallen

Het blijft onveilig op de werkvloer

44% van de medewerkers op de werkvloer in een fabriek, werkplaats of buitenlocatie geeft aan weleens een struikel- en/of valpartij te hebben meegemaakt. 25% maakte soms een misstap. Uit recent onderzoek van Manutan* blijkt dat struikelen of uitglijden bovenin de top 5 staat van meest voorkomende ongevallen op de werkvloer. “Het geeft aan dat lopen op de werkvloer nog steeds niet zonder risico is”, stelt Jan Piet van Dijk, Director Operations Benelux en Veiligheidscoördinator bij Manutan. “Enerzijds zou er dus meer aandacht moeten komen voor een schone, overzichtelijke werkvloer, anderzijds is het juist toepassen van persoonlijke beschermingsmiddelen, van veiligheidskleding tot val- en gehoorbescherming,  heel belangrijk.”

Een valpartij kan grote gevolgen hebben
“Het lijkt zoiets onschuldigs,” stelt Jan Piet, ”je struikelt, staat op en gaat weer door. Toch blijft het daar niet altijd bij. Soms ontstaat letsel aan spieren of pezen of zelfs een botbreuk .En erger nog, iemand komt net verkeerd op zijn of haar hoofd terecht terwijl er geen veiligheidshelm werd gedragen. Verzuim van enkele dagen tot zelfs enkele weken kan het gevolg zijn. Heel naar voor het slachtoffer en vervelend voor de werkgever. Manutan is al jaren actief op het gebied van veiligheid en levert 12.500 verschillende producten die de veiligheid in fabriek, werkplaats, buitenlocatie en kantoor bevorderen. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat veiligheidsmiddelen in ruim 30% van de gevallen niet altijd  aanwezig zijn. “Dat is een hoog percentage,”zegt Jan Piet, “blijkbaar wordt veiligheid nog niet overal even serieus genomen. Daarnaast is het natuurlijk van belang dat de gekozen beschermingsmiddelen passen bij de eisen die de werkomgeving stelt.”

Kies voor de juiste beschermingsmiddelen
“Neem bijvoorbeeld veiligheidsschoenen”, vervolgt Jan Piet. “We hebben bijna 200 verschillende soorten in ons assortiment. Werk je in een natte omgeving, liggen er scherpe voorwerpen op het bouwterrein, werk je met chemische producten of met elektriciteit, kan er iets op je schoenen vallen, kun je met je voet bekneld raken? Allemaal zaken die van belang zijn om bij de aanschaf van de schoenen mee te nemen. Daarnaast zijn natuurlijk maatvoering en comfort belangrijk. De ervaring leert dat medewerkers hun schoenen eerder dragen als ze lekker zitten. En zo geldt dat voor vrijwel alle persoonlijke beschermingsmiddelen: kies de juiste veiligheidsklasse voor de juiste werkomgeving en zorg voor een goede pasvorm waar de medewerker zich prettig in voelt en goed in kan bewegen.”

Top 5 van de meest voorkomende ongevallen die lichamelijk letsel veroorzaken op de werkvloer:

• Struikelen of uitglijden                                                                                 44%
  • Misstappen                                                                                                      25%
  • Verkeerd tillen                                                                                                25%
  • Geraakt worden of bekneld worden door een machine                         15%
  • Val van minder dan 2,5 meter hoogte                                                        14%

Manutan werkt voor je, ook op het gebied van veiligheid
Jan Piet: “We besteden veel aandacht aan veiligheid en kunnen door onze kennis en ervaring goed adviseren. Ook vind je  op onze blog veel informatie over waar op te letten bij de aanschaf van het juiste veiligheidsmateriaal. Daarnaast zijn we natuurlijk per mail of telefonisch bereikbaar voor advies. Onder het thema  ‘Manutan werkt voor je’  ondersteunen we je op de werkvloer én in het kantoor om je nog veiliger te laten werken.”

*) Onderzoek in opdracht van Manutan onder 865 werknemers die betrokken zijn bij veiligheid in de kantooromgeving en op de werkvloer in fabrieken, werkplaatsen en op buitenlocaties in Nederland.

Over Manutan
Manutan is onderdeel van de internationale Manutan Group, Europees marktleider op het gebied van bedrijfsbenodigdheden. De groep bestaat uit 25 dochtermaatschappijen in 18 Europese landen. Met ruim 2.000 medewerkers en ruim 200.000 verschillende artikelen worden meer dan 1.000.000 klanten bediend. De visie van de Manutan Group kenmerkt zich onder andere door het aangaan van warme, oprechte en persoonlijke relaties met klanten. ‘Ondernemen voor een betere wereld’ is het motto.

In Nederland is Manutan de grootste leverancier van artikelen voor magazijn, werkplaats, terrein en kantoor. De artikelen worden via de website, het contactcenter en catalogi geleverd. Van intern transport & opslag tot gereedschappen en veiligheid. Ook levert Manutan advies en diensten in complete projectinrichtingen van o.a. magazijn en kantoorruimte, export service en efficiënte inkoopsystemen. Tot 2014 was Manutan in Nederland bekend onder de naam Overtoom.

www.manutan.nl

Beeld: shutterstock.com

Alleen voor redactioneel gebruik                   Redactionele auteursvermelding:  / Shutterstock.com
Alleen voor redactioneel gebruik Redactionele auteursvermelding: / Shutterstock.com