Manutan – Duurzaamheid op het werk loopt flink achter

Onderzoek Manutan: thuis zijn we meer met duurzaamheid bezig

Den Dolder, 5 september 2017

Onderzoek Manutan: thuis zijn we meer met duurzaamheid bezig

Duurzaamheid op het werk loopt flink achter

Duurzaamheid is hot. Toch zijn we er vooral thuis druk mee. Afval scheiden, gezond eten, het milieu sparen, minder printen… De werkplek blijft helaas achter, zo blijkt uit onderzoek*  van Manutan. “Ik ben in mijn privéleven meer bezig met duurzaamheid dan op mijn werk”, zegt 53% van de ondervraagde werknemers. Ze willen wel, maar krijgen vaak niet de juiste faciliteiten aangeboden op de werkplek. Zo zegt 65% dat ze het afval beter zouden scheiden als de mogelijkheid daartoe bestond. “Een gemiste kans”, volgens Jan Piet van Dijk, Operations Director bij Manutan. “Werkgevers zouden die positieve instelling moeten aangrijpen door werknemers alle ruimte voor duurzaamheid te bieden.”

Bij duurzaamheid denken de meeste werknemers als eerste aan afvalscheiding (77%). Zeker 40% van hen vindt dat de werkgever wel wat meer aandacht aan afvalscheiding zou mogen besteden. Aan de medewerkers ligt het niet, volgens Manutan. “Een groot deel is er thuis al flink druk mee en wil dat ook op zijn werk doortrekken”, zegt Van Dijk. Ongeveer een derde zegt zelf ook allerlei ideeën aan te dragen om duurzaamheid op het werk te vergroten. En dan gaat het niet alleen om afvalscheiding. Denk ook aan het gebruik van de printer. Ruim 40% zegt bewust spaarzaam gebruik te maken van de printer, maar desondanks vindt 37% dat er nog te veel wordt geprint op het werk.

Belangrijke rol voor werkgevers
Volgens Manutan worden bedrijven duurzamer als ze beter naar hun mensen luisteren. Jan Piet van Dijk: “Als de werkgever afvalscheiding beter faciliteert, zal de werknemer er vanzelf gebruik van gaan maken. Thuis is afvalscheiding al de gewoonste zaak van de wereld, dat kan het op het werk ook worden. Waarom niet meteen de medewerkers erbij betrekken, hun ideeën gebruiken en hen meenemen in alles rondom duurzaamheid?”, stelt Van Dijk. “Sommige bedrijven hebben al iemand die er specifiek voor verantwoordelijk is. Dat kan een heel positief effect hebben, mits het niet bij die ene persoon blijft. Afvalscheiding gaat verder dan alleen een paar afvalbakken neerzetten, al is zelfs dat vaak niet in orde. Nog altijd maakt 42% op het werk gebruik van wegwerpbekers. Die in de helft van de gevallen niet eens gescheiden worden verzameld. Het is duidelijk dat er nog een wereld te winnen valt. In onze blogs geven we hier veel informatie over.”

Opvallende uitkomsten
77%  vindt afvalscheiding het belangrijkste aspect van duurzaamheid

65% zou afval beter scheiden op het werk als de mogelijkheid er is

53% is privé meer bezig met duurzaamheid dan op het werk

40% vindt dat de werkgever meer aandacht aan afvalscheiding moet besteden

24% vindt dat er geen richtlijnen zijn over afvalscheiding op het werk

*) Onderzoek in opdracht van Manutan onder 862 Nederlanders, werkend in alle sectoren, met name in loondienst. De helft werkt bij een bedrijf met 200 of meer werknemers en bijna driekwart op kantoor.

Over Manutan
Manutan, in 1946 opgericht onder de naam Overtoom, is in Nederland en België de grootste leverancier van artikelen voor kantoor, magazijn, werkplaats en terrein. Via catalogi, het contactcenter en de website worden meer dan 80.000 artikelen geleverd. Van intern transport & opslag tot gereedschappen en veiligheid. Ook levert Manutan advies en diensten in complete projectinrichtingen van o.a. magazijn en kantoorruimte, export service en efficiënte inkoopsystemen.

Manutan is onderdeel van de internationale Manutan Group, Europees marktleider op het gebied van bedrijfsbenodigdheden. De groep bestaat uit 25 dochtermaatschappijen in 18 Europese landen. Met ruim 2.000 medewerkers en ruim 200.000 verschillende artikelen worden meer dan 1.000.000 klanten bediend. De visie van de Manutan Group kenmerkt zich onder andere door het aangaan van warme, oprechte en persoonlijke relaties met klanten. ‘Ondernemen voor een betere wereld’ is het motto.

www.manutan.nl en www.manutan.nl/blog

Meer van Manutan