Manutan – Bijna helft ziet collega’s ook buiten werktijd

Samen sporten, vriendschappen, verliefdheid en zelfs relaties

Den Dolder, 12 juni 2017

Samen sporten, vriendschappen, verliefdheid en zelfs relaties

Bijna helft ziet collega’s ook buiten werktijd

Leuke collega’s dragen het meest bij aan het werkplezier van Nederlandse werknemers. Hoewel meer dan de helft aangeeft zich wel eens te ergeren aan hun vakgenoten, zegt 84% van de werknemers veel waarde te hechten aan aardige collega’s. Zoveel waarde dat zij elkaar ook buiten werktijd ontmoeten (43%). Goede collega’s zijn dus goud waard, zo blijkt uit onderzoek* van Manutan onder kantoor-, werkplaats- en magazijnpersoneel.

De warme feiten:

• 43% ziet zijn of haar collega’s ook buiten werktijd
    • Kantoorpersoneel: 45%
    • Werkplaats en magazijn: 38%
  • 12% gaat weleens samen sporten
  • 42% is bevriend met een of meerdere collega’s
  • 22% is weleens verliefd geweest op een collega
  • 15% heeft weleens een relatie met een collega gehad

Liefst 84% noemt leuke collega’s als belangrijke factor in het werkplezier. Dat is bijna 15% meer dan de nummer twee: goede faciliteiten zoals een bureau en ergonomische accessoires. Borrels, feestjes en uitjes zijn voor één op de drie belangrijk. Ergeren aan collega’s doen we ook, zegt zo’n 55%. Maar opvallend genoeg wordt openlijk klagen over het werk of over collega’s juist als een van de grootste irritatiebronnen gezien.

‘Bakkie doen’
Andere factoren die substantieel bijdragen aan het werkplezier, zijn een goede bak koffie of een momentje rust. Wie als werkgever zijn personeel een kopje koffie ontzegt, snijdt zichzelf in de vingers; Nederlandse werknemers kunnen namelijk niet zonder. Van de ondervraagden gaat 64% na een ‘lekker bakkie’ met meer plezier aan het werk. Onze zuiderburen geven veel minder om dit warme drankje. Slechts 47% van de Belgische werknemers zegt dat koffie bijdraagt aan hun werkplezier. In Nederland kan 92% van de ondervraagden een bakje koffie drinken op de werkvloer. De koffie wordt gemiddeld gewaardeerd met een 7,0. Er wordt soms jaloers gekeken naar Zweedse collega’s die een uitgebreide én verplichte koffie- en bijkletspauze, ‘fika’ genaamd, kennen. Zo’n 40% verwacht dat de productiviteit en de sfeer op de werkvloer door zo’n speciaal moment toeneemt.

Sociaal trefpunt
Lydia Rongen, HR Manager Benelux bij Manutan: “Het werk is een belangrijk sociaal trefpunt. Het is meer dan die ene plek waar je naartoe gaat om geld te verdienen. Natuurlijk heb je die sociale contacten ook via familie, buren, vrienden en op de sportclub, maar niemand vindt het leuk om veertig uur per week door te brengen tussen mensen die nooit eens vragen hoe het met je gaat. Dit onderzoek laat zien dat de contacten die je op het werk opbouwt ook buiten het werk grote invloed hebben. Zowel werknemers als werkgevers moeten die kennis gebruiken om op allerlei creatieve manieren contact en plezier te stimuleren. Goede collega’s, meer werkplezier, sterker bedrijf! Stuk voor stuk onderwerpen waar we bij Manutan aan werken en ook in onze blogs veel aandacht aan besteden.”

*) Onderzoek in opdracht van Manutan onder 1804 werknemers, waarvan 898 Nederlanders.

Over Manutan
Manutan, in 1946 opgericht onder de naam Overtoom, is in Nederland en België de grootste leverancier van artikelen voor kantoor, magazijn, werkplaats en terrein. Via catalogi, het contactcenter en de website worden meer dan 80.000 artikelen geleverd. Van intern transport & opslag tot gereedschappen en veiligheid. Ook levert Manutan advies en diensten in complete projectinrichtingen van o.a. magazijn en kantoorruimte, export service en efficiënte inkoopsystemen.

Manutan is onderdeel van de internationale Manutan Group, Europees marktleider op het gebied van bedrijfsbenodigdheden. De groep bestaat uit 25 dochtermaatschappijen in 17 Europese landen. Met ruim 2.200 medewerkers en ruim 200.000 verschillende artikelen worden meer dan 1.000.000 klanten bediend. De visie van de Manutan Group kenmerkt zich onder andere door het aangaan van warme, oprechte en persoonlijke relaties met klanten. ‘Ondernemen voor een betere wereld’ is het motto.

www.manutan.nl en www.manutan.nl/blog

Meer van Manutan