ABB – ABB wil gevaar in de meterkast terugdringen

Meterkast onveiliger dan gedacht

Ede, 1 maart 2017

Meterkast onveiliger dan gedacht

ABB wil gevaar in de meterkast terugdringen

Hoewel bijna 90% van de Nederlanders meent dat hun meterkast veilig tot zeer veilig is, treft ABB te vaak onveilige situaties aan en trekt daarom aan de bel. Onveilige meterkasten ontstaan door slecht onderhoud, slechte montage, overbelasting en opslag van brandbare materialen. Dit kan brand veroorzaken. “We willen de veiligheid de komende jaren drastisch verbeteren en hebben daarom de campagne ‘Doe de meterkastcheck’ ontwikkeld”, aldus Harro de Langen, woordvoerder van ABB. “Mensen bewust laten worden dat de meterkast het hart van hun huis is. Dat is de basis en die moét gewoon goed geregeld zijn.”

Brand in de meterkast is één van de gevaarlijkste branden, omdat de gasleiding er meestal ook zit. “Toch zijn mensen zich totaal niet bewust van de gevaarlijke situaties”, legt Harro de Langen uit. “In woningen van 10 jaar of ouder ligt in veel kamers een stekkerdoos of verlengsnoer, omdat er te weinig aansluitingen zijn voor alle elektrische apparaten. Overbelasting van de elektrische installatie kan dan het gevolg zijn en smeltende kabels veroorzaken vaak brand.”

Meterkastcheck.nl
De meterkast is een belangrijk onderdeel in iedere woning. Gaat er in de meterkast iets mis, dan kan dit grote gevolgen hebben voor de woning. Van stroomuitval tot zelfs brand. Controleer de meterkast daarom met regelmaat, voordat het te laat is.

Meterkastcheck.nl helpt u op weg naar een veilige meterkast. Want waar moet u op letten en wat zijn belangrijke elementen? Upload een foto van uw meterkast en ontvang vrijblijvend een advies van experts.

Woningen elektrisch niet meegegroeid
Woningen gebouwd voor de jaren 90, soms ook later, zijn niet uitgerust voor de eisen van deze tijd. Vroeger waren twee stopcontacten per kamer voldoende. Veel mensen lossen dit tekort op door stekkerdozen en verlengsnoeren te gebruiken. Dit vergroot het risico op overbelasting van een groep in de groepenkast, hetgeen kan leiden tot brand. Bij de aanleg van extra stopcontacten of aanschaf van elektrische apparaten vergeet men vaak dat uitbreiding van de groepenkast noodzakelijk is, omdat er ook meer ‘gevraagd’ wordt.

Een moderne installatie bevat wel 10 tot 12 groepen. Geadviseerd wordt om de wasmachine, wasdroger, vaatwasser en elektrische oven of kookplaat elk op een aparte groep aan te sluiten. Sinds 2005 is het ook verplicht om in een nieuwbouwwoning twee aardlekschakelaars te plaatsen, waar per schakelaar maximaal vier groepen op  aangesloten mogen worden.

Uit onderzoek van ABB blijkt dat 44% de meterkast of elektrische installatie nooit laat nakijken, terwijl bij cv-ketels een jaarlijkse keuring zeer gebruikelijk is. In België is een meterkastkeuring verplicht bij de verkoop van een woning. Diegenen die hun meterkast wel checken, doen dat in 35% van de gevallen zelf. Terwijl 99% van de ongevallen in de meterkast juist ontstaat door toedoen van de bewoners. “Meestal gaat het om ondeugdelijke aanpassingen. Ook zelf in de meterkast geplaatste elektrische apparaten veroorzaken overbelasting, kortsluiting, storing of brand”, legt De Langen uit.

Opslag
Daarnaast wordt de meterkast door veel mensen gebruikt als opbergkast. Er zijn allerlei brandbare materialen te vinden zoals plastic tassen, spuitbussen voor schoenen of rollen wc-papier. “Hiermee kunnen onbedoeld dingen beschadigd worden of  er liggen spullen die een brand kunnen  veroorzaken of verergeren”, vertelt De Langen.

Tips
Onderstaand vier belangrijke tips om de veiligheid van uw  meterkast te vergroten:

• Doe de meterkastcheck.nl
  • Laat uw groepenkast minimaal 1 keer per jaar controleren door een erkende installateur ter voorkoming van problemen
  • Laat uitsluitend erkende installateurs aanpassingen uitvoeren aan de groepenkast
  • Gebruik de meterkast niet als opslagruimte van brandbare materialen en houd hem bereikbaar
  • Plaats een rookmelder in de meterkast

Over ABB
ABB is een grensverleggende, technologische marktleider op het gebied van laag- en middenspanningsproducten, power grids, industriële automatisering, robotica en drives en biedt wereldwijd oplossingen voor klanten in de bouw, industrie, transport & infra. Met 125 jaar ervaring op het gebied van innovatie richt ABB zich nu op de toekomst van de industriële digitalisatie en de vierde energie & industriële revolutie. Het concern opereert in meer dan 100 landen met ongeveer 135.000 medewerkers. www.abb.com

Meer van ABB b.v., Electrification Products

ABB b.v., Electrification Products website