ZWW – 65-plusser weet niet hoe woning toekomstbestendig te maken

Amersfoort, 12 september 2016

Nieuwe Langer Thuis Test biedt hulp

65-plusser weet niet hoe woning toekomstbestendig te maken

Uit onderzoek1 van zilverwonen.nl blijkt dat bijna 90% van de ouderen het liefst zo lang mogelijk in hun eigen huis wil blijven wonen. Zo’n 60% heeft geen enkel idee hoe zij zich daarop kunnen voorbereiden. Zilverwonen.nl lanceert daarom vandaag de Langer Thuis Test die ouderen en hun kinderen door gerichte adviezen helpt hun huis veiliger en comfortabeler te maken. “We merken dat men, als je duidelijke informatie geeft over concrete mogelijkheden, aanpassingen in huis wel degelijk overweegt”, zegt Coen Staal van de stichting Zilver Wonen Weken -een initiatief van ANBO, Mindmate, SecuCare en Somfy-

Langer Thuis Test
Om ouderen op weg te helpen hun woning toekomstbestendig te maken, is er nu een praktische online test. Deze bestaat uit drie verschillende onderdelen, te weten de Veilig Wonen Test, de Comfortabel Wonen Test en de Mobiel Blijven Test. In het eerste onderdeel wordt aandacht besteed aan valveiligheid, verlich­ting, maar ook aan inbraak- en brandpreventie. In de andere relaxed-een-boek-lezen-www-zilverwonen-nlonderdelen komen gemaksoplossingen, waaronder domotica en mobiliteit aan bod. Men kan de test voor zichzelf doen, maar de kinderen kunnen ‘m ook  voor hun ouders invullen. Op basis van de gegeven antwoorden geeft de test een lijst met handige adviezen en aanbevelingen

“Uit onderzoek, maar ook uit de reacties die we van senioren zelf krijgen, blijkt telkens weer dat mensen geholpen willen worden met concrete voorbeelden, suggesties en informatie”, zegt Staal, “Domotica, zoals automatische verlichting, op afstand bedienbare zonwering of een video-deurspion, kan je leven nú al een stuk aangenamer maken. Straks, wanneer je mogelijk minder mobiel bent, zijn dat soort handige hulpjes misschien onontbeerlijk. Wij roepen mensen op er nú vast over na te denken. En we helpen ze met de Langer Thuis Test heel concreet op weg, gericht op hun situatie.”

Over Stichting Zilver Wonen Weken (ZWW)
Mensen willen graag zo lang mogelijk comfortabel en zelfstandig thuis wonen. Het betekent vooruit kijken en nú al nadenken over verbeteringen en aanpassingen aan het huis. Of over verbouwen of verhuizen. De stichting stimuleert dit onder meer door onderzoek te doen en met het digitale plat­form www.zilverwonen.nl Het doel is om tweemaal per jaar door middel van publiciteitscampagnes senioren te informeren en te stimuleren na te denken en actie te ondernemen om ook in de toekomst prettig en comfortabel thuis te kunnen blijven wonen. De stichting ZWW is in april 2015 opgericht met het doel om ouderen bewust te maken van hun (woon)situatie en van de noodzaak om vooruit te kijken. Partners zijn ANBO, Mindmate, SecuCare en Somfy.

1 Onderzoek uitgevoerd door Novioresearch onder 541 65- tot 80-jarigen, waarvan 251 mannen en 290 vrouwen.

Relaxed een boek lezen

Meer van de stichting Zilver Wonen Weken