ZWW – 65-plusser schuift aanpassen woning voor zich uit

Huisautomatisering eerste stap naar langer thuis wonen

Amersfoort, 27 september 2016

Huisautomatisering eerste stap naar  langer thuis wonen

65-plusser schuift aanpassen woning voor zich uit

Zo lang als het maar kan in je eigen huis blijven wonen. Ongeveer 90% van de ouderen wil dat graag zo blijkt uit onderzoek1 van zilverwonen.nl En de overheid stimuleert het ook. In de miljoenennota legt de overheid een sterke link tussen: ‘…langer thuis blijven wonen…’ en ‘…meer controle over het eigen leven behouden….’ Omdat je op je 80ste nu eenmaal niet meer even vief bent als op je 60ste is het noodzaak tijdig na te denken over wát je zou willen. Verhuizen? Verbouwen? Of je woning aanpassen met bijvoorbeeld huisautomatisering (domotica)? Veel ouderen zien daar echter vooralsnog weinig heil in.

Comfortabeler wonen
Als je ouder wordt, kunnen je krachten afnemen en beweeg je op den duur misschien niet meer zo snel en soepel. Daarom heeft zilverwonen.nl onderzoek gedaan naar hoe 65-plussers denken over eenvoudige toepassingen van domotica. Met name omdat ze erg gemakkelijk zijn en meteen een gevoel van luxe kunnen geven. “Ik ben geschrokken van de resultaten,” zegt Coen Staal, woordvoerder van de stichting Zilver Wonen Weken – een initiatief van ANBO, Mindmate, SecuCare en Somfy. “65-plussers wachten veel te lang met nadenken over (t)huisaanpassingen. Dat je met-mobiel-op-de-bank-www-zilverwonen-nlgeen traplift neemt als je nog goed ter been bent, is logisch. Domotica, echter, is niet voor ’oude mensen’, maar biedt op iedere leeftijd luxe en comfort. En zeker als je wat ouder bent, is het maar wat handig. Denk bijvoorbeeld aan het automatisch bedienen van zonne­scherm, verlichting of gordijnen”. Staal is bang dat mensen pas aanpassingen doen als de nood aan de man is; dan moet je soms snel en voor veel duurdere oplossingen kiezen. “Mensen moeten flink wakker geschud worden. De overheid zorgt niet meer voor een gespreid bedje; dat moet je tegenwoordig écht zelf doen. En dat betekent er nu al over nadenken en in actie komen!”

Voordeur, gordijnen en zonwering
Je zonwering met een slinger omhoog draaien kan natuurlijk best, maar hoeveel makkelijker gaat het met een motortje met afstandsbediening, met een app op een mobieltje of automatisch als de zon gaat schijnen. Het geeft direct een gevoel van comfort, gemak en luxe.

1 op de 5 senioren kan zich heel goed voorstellen dat kracht zetten voor zo’n slinger of bukken voor een lichtschakelaar op den duur niet meer zo goed zal gaan. De meerderheid (72%) zegt echter zich daar nu (nog) niet druk om te maken.

Ook werd hen voorgelegd of zij het in de toekomst handig zouden vinden om vanuit hun luie stoel te kunnen zien wie er voor de deur staat en die op afstand te kunnen openen. Slechts een op de twintig zegt daar nu al baat bij te hebben, terwijl ruim een kwart van de ondervraagden meent dat wel handig te vinden als ze minder goed zouden kunnen lopen.

Systemen die het mogelijk maken om op vooraf ingestelde tijden automatisch lichten aan of uit, gordijnen open en dicht of rolluiken of zonwering naar beneden of boven te laten gaan, worden door bijna een op de twintig nu al als noodzakelijk gezien. Een op de zeven vindt die voorbeelden thans al heel makkelijk en haalbaar. Bijna de helft zegt het momenteel nog niets te vinden, maar later mogelijk wel. Staal: “naast het feit dat deze systemen comfort en gemak bieden, dragen ze ook bij aan de veiligheid.”

Langer Thuis Test actie
“Uit dit onderzoek, maar ook uit de reacties die we van senioren zelf krijgen, blijkt telkens weer dat mensen geholpen willen worden met concrete voorbeelden, suggesties en informatie”, zegt Staal, “Domotica, zoals automatische verlichting, op afstand bedienbare zonwering of een video-deurspion, kan je leven nú al een stuk aangenamer maken. Over een tijdje, wanneer je mogelijk minder mobiel bent, zijn dit soort handige hulpjes wellicht onontbeerlijk. Daarom roepen wij mensen op er nú al over na te denken. Zilverwonen.nl lanceert hiertoe de Langer Thuis Test die ouderen en hun kinderen met gerichte adviezen helpt om hun huis veiliger en comfortabeler te maken. “We helpen ze met deze test heel concreet op weg, gericht op hun eigen situatie.” aldus Staal.

Over Stichting Zilver Wonen Weken (ZWW)
Mensen willen graag zo lang mogelijk comfortabel en zelfstandig thuis wonen. Het betekent vooruit kijken en nú al nadenken over verbeteringen en aanpassingen aan het huis. Of over verbouwen of verhuizen. De stichting stimuleert dit onder meer door onderzoek te doen en met het digitale plat­form www.zilverwonen.nl. Het doel is om tweemaal per jaar door middel van publiciteitscampagnes senioren te informeren, te stimuleren na te denken en actie te ondernemen om ook in de toekomst prettig en comfortabel thuis te kunnen blijven wonen.

De stichting ZWW is in april 2015 opgericht met het doel om ouderen bewust te maken van hun (woon)situatie en van de noodzaak om vooruit te kijken. Partners die hiervoor informatie of oplossingen bieden zijn ANBO, Mindmate, SecuCare en Somfy.

1  Onderzoek uitgevoerd door Novioresearch onder 541 65- tot 80-jarigen, waarvan 251 mannen en 290 vrouwen.

Met mobiel op de bank

Meer van Stichting Zilver Wonen Weken