EEN CASESTUDY OVER EEN CASESTUDY

dfb63d_47ee147cf919444f80cc96b46004ce05~mv2

Regelmatig gebruiken we een voorbeeld waarin onze klant zijn klant heeft geholpen; een zogenaamde casestudy. We zien op websites dat dit soort cases vaak ‘hosanna’-verhalen worden, waarin alleen maar positieve zaken worden genoemd. Maar juist het aanstippen van problemen en tegenslagen, en hoe die zijn benaderd en opgelost, geeft een veel geloofwaardiger beeld van zo’n project.

Casestudy’s zijn een geweldige manier om je als bedrijf naar je stakeholders, soms zelfs ook naar de media te presenteren. Ze beschrijven hoeveel baat een klant had door de inzet van het bedrijf en ze laten een realistisch beeld zien. De lezers van zo’n casestudy hebben daar ook veel meer aan.

Voor het optekenen van een casestudy hanteren we de volgende aanpak:
·        Situatiebeschrijving door middel van interviews 
We beschrijven de omstandigheden waarmee onze klant in de samenwerking met zijn klant te maken heeft gehad bij een project, zodat een goed beeld ontstaat voor de lezer. We interviewen niet alleen de account managers of commercieel directeur van onze klant, maar ook de belangrijkste contactperso(o)n(en) van zijn klant, om een helder en eenduidig beeld te kunnen schetsen
.We stellen daarbij vragen als: Wat was de doelstelling van het project? Hoe heeft het project zich in hoofdlijnen ontwikkeld, inclusief tijdlijn en evt. kosten/budget? Welke problemen waren er?

•        Resultaten en evaluatie
Wat was de aanpak en hoe was de projectbegeleiding? Wat dreigde er mis te gaan en hoe werd dat opgelost? Wat zijn de meetbare resultaten? Wat heeft onze klant van dit project geleerd?

Verder is het volgende nog van belang is:
·        We gebruiken altijd een zogenaamde ‘​​beschrijvende’ titel voor de casestudy.
·        We vermijden jargon en schrijven in bondige, begrijpelijke taal.
·        We voegen (vaak een serie) goede foto’s of illustraties toe ter verduidelijking.
·        We sturen gericht de casestudy naar een (vak)blad of naar meerdere media.
·        We delen casestudy’s op de website van onze klant en op hun en onze social mediakanalen. 

Casestudy’s voegen niet alleen authenticiteit aan een klant toe, ze laten ook zien wat zij voor anderen kunnen betekenen. Zo zie jij, hun potentiële klant, of dit bedrijf bij je past en wellicht het waard is om in te schakelen.

Wil je reageren op deze blog? Graag! Mail je feedback naar coen@evidentpr.nl

Coen Staal

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.