10 REDENEN OM MET EEN PR-BUREAU TE WERKEN

dfb63d_8c15400dc0604344ad314d7df63c8384~mv2

Waarom zou je een pr-bureau inschakelen? En, hoe vind je het juiste bureau?
Vanwege mijn bijna drie decennia ervaring in de pr-sector, wordt mij vaak gevraagd voor welke zaken je nou een pr-bureau inschakelt. En hoe je het beste bureau selecteert. Ik geef je tien redenen waarom je een pr-bureau zou moeten inschakelen:


1. Je wilt je zichtbaarheid vergroten – in printmedia, bij influencers, online, op social media, bij specifieke doelgroepen.
2. Je wilt je verhaal vertellen – en daarmee de belangstelling van (nieuwe) klanten wekken.
3. Je wilt relaties opbouwen.
4. Je doet iets wat veel impact heeft in jouw branche en je wilt dat men dat weet.
5. Je wilt hulp bij het oplossen van communicatie problemen.
6. Je doet iets indrukwekkends in jouw geografische omgeving.
7. Je wilt worden gezien als expert en autoriteit in jouw branche.
8. Je wilt vertrouwen wekken en verder uitbouwen.
9. Je wilt interesse bij beleggers opwekken.
10. Je hebt een budget voor marketingcommunicatie en duidelijke communicatiedoelen.

Hoe je het juiste pr-bureau vindt?
Het vinden van het perfecte pr- en marketingcommunicatiebureau lijkt een beetje op daten: het wederzijdse gevoel moet goed zijn om verdere stappen te zetten. Om echte grote missers te omzeilen, heb ik een 5-stappenplan samengesteld. Dit helpt je een stuk op weg bij het identificeren van het juiste bureau voor jouw pr.

1. Bepaal eerst je doelen, de strekking van je verhaal en het budget.
Dit is de belangrijkste stap voordat je daadwerkelijk op zoek gaat naar een pr-bureau. Bepaal vooraf wat je doel is en hoeveel tijd en energie je wilt steken in het uitdragen daarvan. Als je daar een budget aan koppelt, helpt dat bij het vinden van de juiste partner. Met alleen een ‘zorg dat ik in alle landelijke dagbladen sta’, kom je er niet. 

2. Doe desk research
Tegenwoordig is het niet heel moeilijk om zelf onderzoek te doen naar pr-bureaus. Een Google-zoekopdracht voor ‘pr-bureau’ levert al gauw een lijst met namen op (bureaus die zichzelf niet goed promoten, zullen waarschijnlijk ook jouw bedrijf niet goed promoten). Neem de tijd om de website van elk bureau op de lijst te bezoeken en bepaal zo in eerste instantie of ze de relevante ervaring, casestudy’s, resultaten en klantervaring hebben die jij zoekt.

3. Is dit bureau te groot of te klein?
Sommige pr-bedrijven zijn te groot of juist te klein en andere zijn precies goed voor jouw vraag. In zijn algemeenheid kun je zeggen, dat er drie soorten bureaus zijn: multinationale bedrijven met meerdere kantoren over de hele wereld, kleine tot middelgrote bureaus, die veel van de mogelijk­heden van de ‘grote jongens’ hebben, maar met minder overhead. En tot slot de freelancers, veelal journalisten, die over het algemeen het goedkoopst zijn, maar vaak alleen geschikt voor goede teksten. Na het bepalen van je vraagstuk en budget, weet je waarschijnlijk ook welke van de drie het beste past bij jouw bedrijf.

4. Leer het pr-bureau eerst kennen voor je kennismaakt
Mail of bel een bureau om je interesse kenbaar te maken en om af te stemmen of jouw bedrijf en visie ook door hen begrepen worden. Is die eerste klik er, maak dan een afspraak. Als je dat met drie bureaus doet heb je na die afspraak al een goed idee of ze bij jouw bedrijf passen of niet. Bij voorkeur ga je bij je eerste afspraak op bezoek bij het bureau, dan proef je veel beter de sfeer en cultuur, je ziet de werkplekken en de uitstraling van het kantoor. Dat kost wat meer tijd dan ze eerst bij jou op bezoek te laten komen, maar het is die tijd alleszins waard. Vaak blijven er in dit stadium nog twee bureaus over. Vraag wie er specifiek in jouw team zou gaan werken en spendeer wat meer tijd met hen in het bijzonder. Uiteindelijk werk je nauw samen met deze pr-professionals, dus is het van belang dat je hen ook als mensen leuk vindt, niet alleen als professionals.

5. Het allerbelangrijkste: heb je een klik?
Als het bureau zijn werk goed heeft gedaan en op hoofdlijnen de briefing heeft ontvangen, is de vervolgstap van het bureau om te antwoorden met een plan van aanpak. Daarin zit nog niet een gedetailleerde uitwerking van het pr-plan, maar je krijgt daarmee een goed idee van hun werkwijze en kostenopbouw. Vaak is een beslissing al daarop te baseren.

Wil je echter een uitgebreide briefing geven om vervolgens een complete pitch te laten doen door de beide, geselecteerde bureaus, hou er dan rekening mee dat je bereid moet zijn om voor de uitgewerkte plannen aan beide bureaus een vergoeding te geven. Deze vergoeding wordt veelal door het bureau dat de opdracht daarmee verwerft, gecrediteerd op de eerste factuur.

Volg je bovenstaande stappen, dan vind je vast jouw perfecte pr-bureau, wat hopelijk zal leiden tot een lange vruchtbare samenwerking, die beide partijen nog vele jaren ten goede komt.

Wil je reageren op deze blog? Graag! Mail je feedback naar coen@evidentpr.nl

Coen Staal

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.